ALLAH TIDAK MEMANGGIL ORANG YANG MAMPU, TETAPI ALLAH MEMAMPUKAN ORANG YANG TERPANGGIL

ALLAH TIDAK MEMANGGIL ORANG YANG MAMPU, TETAPI ALLAH MEMAMPUKAN ORANG YANG TERPANGGIL 

Saya bukanlah orang tua, namun bukan juga orang yang tidak 'tua'. Pertama kali semangat hendak menunaikan umrah ketika usia remaja, ketika melihat siaran RTM senantiasa memberi liputan haji ketika setiap tahun raya eid adha. 

Cerita saya ini tentang orang muda. Kenapa orang muda? Kawan-kawan fb saya, jika anda muda dan mempunyai sumber kewangan yang cukup, datangilah Masjidil Haram dalam usia muda, ziarah lah Masjid Nabawi dalam usia muda! Bersemangatlah orang muda untuk mencapai kebaikan! Bagi mereka yang belum pernah sampai (semoga Allah memilih kita sebagai tetamuNya), usia muda merupakan masa yang amat sesuai untuk kita beribadah, mendekatkan diri kepadaNya. 



Dengan usia muda, kita dapat melakukan sesuatu yang tidak dapat di lakukan orang yang berusia (maaf). Manfaatkan kepemudaan kita untuk ibadah, kalau dalam ibadah umrah, bukan sedikit tenaga yang kita perlukan bagi mengerjakan rukun umrah, bertawaf, saie, dan semua ini dapat di lakukan dengan sempurna sebagai pemuda. Malah, dengan usia muda kita, kita dapat membantu ibu ayah kita, orang tua kita bagi bersama-sama menunaikan ibadah umrah. 
( di dalam bas semasa lawatan di Makkah)

Apabila kita sihat dan muda, ibadah kita lebih khusyuk berbanding apabila kita menanti saat tua untuk mengerjakan ibadah. 

Dari Abu Hurairah Radiyallahu anhu ia berkata: Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam bersabda: “Orang mukmin yang kuat itu lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada orang mukmin yang lemah, namun pada masing-masing (dari keduanya) ada kebaikan. Bersemangatlah terhadap hal-hal yang berguna bagimu, mohonlah pertolongan kepada Allah, dan jangan menjadi lemah. Jika kamu ditimpa sesuatu, jangan berkata seandainya aku berbuat begini, maka akan begini dan begitu, tetapi katakanlah Allah telah menakdirkan, dan kehendak oleh Allah pasti dilakukan. Sebab kata ‘seandainya’ itu dapat membuka perbuatan setan.” [HR. Muslim].* 

Maka, rebutlah usia muda untuk mengerjakan ibadah, kelapangan muda untuk ibadah, sama-sama kita perbanyakkan doa untuk kita Allah jemput sebagai tetamuNya, Sekali lagi, saya suka ungkapan ini Allah tidak memanggil orang yang mampu, tetapi Allah memampukan orang yang terpanggil.

InshAllah, para pemuda yang berniat hendak menunaikan umrah tahun 2019, boleh berhubung dengan kami di www.wasap.my/60134462377, kami akan menghubungkan anda kepada wakil jualan di seluruh Sarawak mahupun di Malaysia.

Dari Sarawak, inshAllah ke Makkah

#umrahbestway
#umrahzayyan
#umrahpemuda

Post a Comment

My Instagram

Designed by OddThemes | Distributed by Blogger Themes